Szybki rozwój technologiczny, gwałtowny wzrost wykształcenia, większa dostępność dóbr i usług, otwarte granice – wszystko to sprawia, że życie we współczesnym świecie stwarza wiele możliwości, ale nierzadko też jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla osób słabiej przystosowanych do korzystania ze współczesnych rozwiązań. Z badania przeprowadzonego przez CBOS wynika, że nowoczesność jest związana z płcią.
Spośród wybranych do badania dziesięciu zjawisk, które - jak się wydaje -w mniejszym lub większym stopniu mogą charakteryzować nowoczesnego człowieka,najbardziej popularne w Polsce jest korzystanie z telefonu komórkowego - deklaruje jewiększość badanych (76%). Dość powszechne - dotyczące mniej więcej dwóch na trzechankietowanych - są również: posiadanie konta bankowego (66%) oraz wyjazdy zagraniczne(według uzyskanych deklaracji w ciągu ostatnich dziesięciu lat przynajmniej raz pozagranicami kraju było 64% badanych). Wyraźnie mniej popularne jest korzystanie z Internetu -dotyczy niespełna połowy dorosłych mieszkańców naszego kraju (45%). Jeszcze mniejszyodsetek pytanych (41%) deklaruje posługiwanie się bankową kartą płatniczą podczas robieniazakupów.
Znajomość przynajmniej jednego języka obcego na poziomie umożliwiającym porozumienie się z obcokrajowcem zgłasza dwie piąte badanych (40%), jednak już tylko co piąty (21%) przynajmniej raz w miesiącu korzysta z zagranicznych mediów, a więc czyta obcojęzyczną prasę, ogląda zagraniczną telewizję, słucha zagranicznego radia lub też wchodzi na obcojęzyczne strony internetowe w celu uzyskania informacji. Co ósmy Polak (13%) w ciągu ostatnich dziesięciu lat pracował zarobkowo za granicą. Do bardziej elitarnych zachowań należą natomiast: uczestnictwo w zagranicznych szkoleniach lub kursach (dotyczy jednej dziesiątej badanych) czy - tym bardziej - studiowanie poza granicami kraju (deklaruje je średnio dwie na sto przebadanych osób).
Jak się okazuje, mężczyźni istotnie częściej niż kobiety wyjeżdżają za granicę, posiadają konto w banku oraz korzystają z kart płatniczych podczas robienia zakupów. Częściej też używają Internetu oraz pozyskują informacje z zagranicznych mediów. Znacznie powszechniejsze są wśród nich zarobkowe wyjazdy do innych krajów.
„Blisko połowa polskiego społeczeństwa (47%) ciągle pozostaje w stadium niskiego stopnia nowoczesności lub wręcz swoistego zacofania. Wskaźnik ten ma jednak specyficzny charakter - obejmuje tylko niektóre, wybrane wymiary nowoczesności. Trudno też ocenić poziom nowoczesności polskiego społeczeństwa bez porównań z innymi krajami. Wydaje się jednak, że w kontekście współczesności, silnie nastawionej na nowe rozwiązania, warto co jakiś czas monitorować zmiany zachodzące wśród Polaków w zaprezentowanych wymiarach" - stwierdza Rafał Boguszewski z CBOS.